tirsdag den 28. juni 2011

Stencils med freezer paper - tutorial

Stencils er kartoffeltrykkets storebror.

Du kan lave fede tryk på stof ved at bruge freezer paper (ikke at forveksel med det det danske vokspapir, jeg har prøvet...). Du tegner, klipper, stryger, og freezer papiret laver en hinde på stoffet, så malingen ikke løber.

På den måde kan du få alverdens fede billeder på dine T-shirts, sengetøj, ... ja... og andet jeg ikke lige kan finde på nu. Se her hvordan du gør (klik på billedet for at se det større):

  1. Tegn en flot tegning. Eller gør som mig (der ikke kan sætte fire streger sammen og få en firkant) og surf godt og grundigt på nettet efter stencils eller wallstickers som er gode og lette at tegne af og klippe ud. 
  2. Tegn din tegning/stencil/wallsticker af på Freezer paper.
  3. Klip den ud. Det skal være "negativet" af fuglen du bruger - så vær bevidt om at klippe hul i maven på den, istedet for at starte i kanten af papiret og klippe ind til stregen (hvis det giver mening?) I bund og grund skal man nok skære den ud, men jeg har ikke en lækker kniv til formålet, så jeg har bare klippet forsigtigt.
  4. Gå i din nærmeste hobby-shop og skaf stofmaling. Til at duppe malingen på med har jeg klippet et lille stykke af en gammel skumgummimadras som svamp. Men der findes sikkert autoriserede svampe til formålet.

  1. Glat overfladen du vil male på. Min erfaring siger at du både kan bruge strech og faste stoffer.
  2. Sluk dampen på dit strygejern.
  3. Læg forsigtigt din udklippede tegning på stoffet. Jeg tager lige den oprindelige tegning med, så jeg er sikker på at vingen og øjet sidder nogenlunde korrekt.
  4. Stryg din udklippede tegning på stoffet. Jeg har den bare på bomuld/3prikker.

  1. Læg et stykke papir (evt. et gammelt sudokuhæfte du liiiige fandt i reolen) ind under der hvor du skal male, så malingen ikke går igennem.
  2. Dup forsigtigt med stofmaling. Tvær/mal ikke, selv om freezer papiret smelter lidt fast i stoffet, og sikre at malingen ikke løber, så kan man sagtens komme til at tvære det hele ud.
  3. Lad din stencil ligge og tørre.

Nu snyder jeg lidt, og går videre med en haj, som jeg startede på først, og som er klar til at komme videre i processen... Jeg er et slags TV-køkken indenfor maling på tøj.

  1. Hiv freezer papiret af stoffet. Du kan alligevel kun bruge det én gang, så det gør ikke noget om det går i stykker.
  2. Det maling jeg har købt skal stryges til slut for at forsejle farven. Så det gør jeg. I 5 minutter (ja, OK jeg har jo ikke tålmodighed til 5 hele lange minutter, men længe får stoffet da). Jeg havde en gang noget der skulle i ovnen til slut. Så tjek hvad dit maling skal. HVIS du skal stryge, så husk at lægge et klæde både under og over stoffet.
  3. Og så er du færdig. 
Tillykke med din fede stencil.
Let ik'?

Det er bare om at komme igang. Jeg har købt mit freezer papir her. Jeg købte 2 ruller, men den ene er på mystisk vis forsvundet under transporten - så nu skal jeg igang med Postdanmarks sporingservice... Jeg er ikke optimistisk, men noget må jeg da prøve.

Anyhow, det var ikke meningen denne tutorial skulle slutte med brok. Hvis du har lyst til at prøve, men tænker at en hel rulle er i overkanten. Så kan du købe lidt af mig.
10 cm koster 15 kr.
20 cm koster 22 kr.
30 cm koster 29 kr.
40 cm koster 36 kr.
...og så videre... ja, det er lidt pebret, men jeg tjener altså ikke noget på det.

(De 8 kroner er porto, så hvis du bor i Københavnsområdet, og kan afhente, så sparer du selvfølgelig de penge).

Edit: her er så fuglen færdig også:

9 kommentarer:

  1. Jeg er for nylig faldet over din blog, og jeg ELSKER den!!! Jeg har lige nu mit spisebord fyldt med stof til en Mai Tei, som jeg skal lave efter din tutorial (har fundet noget virkelig fint stof, så nu håber jeg bare mine sy-evner er tilstrækkelige!!). Og jeg gad da også godt lege lidt med freezer-papir, så jeg vil da gerne købe 30 cm af dig. Skal jeg sende dig en mail med mine oplysninger?

    Vh Jonna

    SvarSlet
  2. Tusinde tusinde tak for din søde kommentar. Det gør mig helt glad at se din kommentar på min blog her til morgen. Mail mig, så sender jeg dig noget freezer papir.
    Hav en skøn dag.
    - katharina

    SvarSlet
  3. Det ser super fedt ud.
    Når du siger en hel rulle er for meget, hvor meget er så en hel rulle, og kan det ikke købes i mindre stykker i forretninger?
    Har aldrig hørt om det før, men det lyder super smart.
    Lavede engang et tryk, hvor min mand havde skåret motivet ud i folie først. Vældig tidsskrævende. Så virker det her alligevel nemmere :-D

    SvarSlet
  4. Det er virkelig super fedt og let. En rulle er 38 cm bredt, og 12 m lang. Jeg ved ikke om det kan købes i mindre stykker hvis jeg skal være ærlig, men det kan det garanteret - hvis google er din ven.
    - Katharina

    SvarSlet
  5. 12 meter, siger du? Whoa, det var ellers ikke så lidt.

    Overvejer lige med det tilbud der så ;-)

    PS. Mit kontrolord er 'andepy'
    Kan ænder gå med pyjamas?
    ;-D

    SvarSlet
  6. Du er velkommen til at maile mig hvis du får lyst. Ja, jeg tænker også over de ord man skal godkende med. De er ofte tæt på rigtige ord, eller tæt på ord som kunne være virkelige

    SvarSlet
  7. hej Katharina.

    jeg er fornylig startet en fashion blog med veninde- du er meget velkommen til at tage et smut forbi.http://wardrobebyfashionistas.blogspot.com/

    tænkte på, hvordan kan du sætte 4 billeder sammen til et billede?

    håber du kan hjælpe, m.v.h. Maria

    SvarSlet
  8. Hej Maria

    Jeg vil bestemt besøge jeres blog. Den virker super!

    Til at lave collager bruger jeg picasa (gratis google billederedigering).

    - Katharina

    SvarSlet
  9. Hej, sælger du stadig dette freezer paper eller ved du om det er nået til danske butikker? Jeg bor i København.

    SvarSlet