torsdag den 2. september 2010

Dette indlæg findes ikke

Jeg er stadig i blog-cølibat, og skriver derfor ikke dette indlæg. hmmmm, måske viser det sig alligevel, at jeg savner at blogge retså meget. Måske er en hel måned liiige længe nok at være i cølibat i.

Men efter lillen og jeg havde været til babysvømning, har hun sovet omkring 3 timer, og det har brændt i mine hænder efter at sy en af Anders' gamle T-shirts om til junior.

Jeg har lavet en tutorial, selv om det næsten er så nemt at det er unødvendigt.

Du skal bruge en gammel T-shirt. Thats it - kan det blive nemmere...


Klip delene fra hinanden forsigtigt, så du står med for- og bagstykke, to ærmer og ribben fra halsen.

Tag et T-shirt mønster og læg på T-shirten. Vær opmærksom hvis der er tryk på T-shirten at få lagt mønsteret så det hele kommer med. Klip for og bagstykket.

Klip ærmerne til. 
Jeg kan lide at de er lidt lange, og på den måde genbruger jeg også den oprindelige syning på ærmerne.

Klip ribben til så den er til at genbruge.

Her er bunken med det stof fra T-shirten som du bare kan smide ud 
(eller måske genbruge til noget andet... tænke tænke tænke)

Sy skulderstykkerne sammen

Sy ærmerne på

Sy ned langs ærmet og siderne - altså på vrangen selvfølgeligt. Billedet er måske ikke verdens mest pædagogiske.

Mål halsudskæringen for at kunne klippen ribben til. Du skal ikke bruge helt så langt et ribstykke som halsudskæringen er stor. Træk ca. en 20 pct. fra længden rundt i halsen. Klip ribben til og sy den sammen.

Jeg bruger altid et par nåle til at sikre mig at jeg har ribben nogenlunde korrekt sat på. Men - ja hvis du overlocker så kende du til problematikken - husk at fjerne nålene efterhånden som du syr...

Giv kanten rundt en lille stikning så ribben bliver siddene pænt. Her har jeg bare kørt den med ligeud-sting, men det er jeg faktisk ikke sikker på holder. Det er nok bedst med en smal/lang zigzag, så stingene kan give sig lidt.

Læg kanten op nederst med overlockeren, og et par stikninger (evt. med tvillingenål så det bliver elastisk) - her har jeg bare kørt to gange ligeud-sting, da blusen ikke skal trækkes så meget i bredden.

Afslut overlock-syningen i ærmegabene. 
Og så er du færdig. 
Et stk Henrik Vibskov T-shirt i str 2 år.

2 kommentarer:

  1. Superfin idé:) Nu ønsker jeg mig en overlocker endnu mere.Og velkommen tilbage selvom du ikke er her.

    SvarSlet
  2. For søren ja da, du må da have en overlocker! Og tak for de fede cirkler :)

    - Katharina

    SvarSlet